חיפוש

איך מחליטים על משמורת משותפת בצורה מסודרת

כאשר זוג שיש לו ילדים מצוי בהליך גירושין, אחת ההחלטות בעלות ההשפעה לטווח ארוך היא ההחלטה בדבר אופי המשמורת על ילדיהם.

מדובר בהחלטה אשר לוקחת בחשבון את האינטרסים של כלל הגורמים הנוגעים בדבר – האב, האם ובעיקר הילדים אשר טיב המשמורת יעצב את תדירות הקשר שלהם עם כל אחד מהוריהם ומידת הדומיננטיות שלו.

משכך, מדובר בהחלטה שלא רצוי להקל ראש בה.

 

גירושין עם ילדים – המצב החוקי

בעת הליך גירושין, קיים צורך מובן של פירוק השותפות בין בני הזוג ומתן אפשרות לכל אחד מבני הזוג לצאת לחיים חדשים. כאשר מדובר בגירושין ללא ילדים, החלוקה נוגעת לרכוש בלבד אולם במצב של הורות לילדים, השאלה המתעוררת ודורשת הכרעה היא שאלת אופן גידול הילדים.

החוק מניח כי טובת הילד עד לגיל 6 היא בשהות לצד אימו בשל הצורך שלא לטלטל אותו בין שתי מסגרות ביתיות בשלב כה מוקדם של חייו, אם כי ככל שקיימת הסכמה בין ההורים, ניתן לגדל ילד עד גיל 6 במשמורת משותפת. מגיל 6 ואילך, לצד האפשרות למשמורת אצל אחד ההורים, ככל שהדבר לא מצוי במחלוקת, קיימת אפשרות כי בית המשפט יורה על משמורת משותפת.

 

מהי משמורת משותפת

משמורת משותפת היא אחת האפשרויות הנתונות להורים ביחס לחלוקת זמני השהות עם הילדים והאחריות על גידולם. הכוונה היא לחלוקת האחריות על גידול הילדים באופן שווה בין האב לאם. חלוקה שוויונית זו נוגעת הן לזמן בו שוהה כל הורה עם ילדיו והן לחלוקת הנטל הכספי הכרוך בגידול הילדים. יחד עם זאת, סוגיית הנטל הכספי והחיוב במזונות משתנה בהתאם לגיל הילדים.

 

חזקת הגיל הרך ושאלת טובת הילד

בעבר שלטה התפיסה לפיה המצב האידאלי עבור ילד אשר מוגדר בטווח גיל הרך, כלומר ילד עד גיל 6, היא בשהותו המרבית תחת קורת הגג של אימו, לצד מפגש בתדירות שבועית עם אביו. עם השנים התפתחה מגמה הולכת וגוברת לעבר המלצה על מתכונת של משמורת משותפת גם בגילאים אלו. הסיבה לכך היא ההכרה בתפקידו המרכזי של האב בגידול הילדים, ללא קשר לשאלת גיל הילד.

 

כיצד מעצבים את מאפייני המשמורת המשותפת

המושג משמורת משותפת מעורר קונוטציות חיוביות אודות שמירה על אלמנטים שיתופיים גם במקרה של פרידה וגירושין. יחד עם זאת, לשם הצלחת המסגרת של משמורת משותפת, רצוי כי נקודת המוצא תהיה טובת הילדים והמתכונת שתיטיב עמם באופן הטוב ביותר.

טובת הילדים נוגעת לשאלת קביעת מקום המגורים על ידי ההורים החיים בנפרד ולשאלת הקירבה של הילד למרכז חייו הכולל את בית הספר או הגן אליו הוא הולך. סוגיה נוספת שיש להקדיש לה מחשבה היא שאלת חלוקת נטל ההוצאות מאחר שבמשמורת משותפת, השותפות נוגעת גם להוצאות הנדרשות לגידול הילדים. פירוט נוסף ניתן למצוא באתר ester-law.co.il.

 

משמורת משותפת – החלטה הדורשת תכנון ושיקול דעת מעמיק

ההחלטה על משמורת משותפת, אשר מחלקת באופן שווה את נטל גידול הילדים, מבוססת על הצורך בשיתוף פעולה בין ההורים הגרושים. התפתחותו של כל וויכוח עשוי לבוא  על חשבון הילדים  תוך פגיעה ביציבות חייהם. משמורת משותפת משמרת את האיזון בין נוכחות האם ונוכחות האב בחייהם של הילדים להורים גרושים ודורשת שיקול דעת ותכנון מעמיק לשם הצלחתה.

 

זכוכית מגדלת

רוצים לפרסם כתבה אצלינו באתר?
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.
אהבתם את הכתבה ? שתפו בקליק
באותו נושא
מה אומר חוק שירותי תעופה
מה אומר חוק שירותי תעופה

בתקופה האחרונה ישנה התעניינות רבה מצד גולשים שמבקשים להכיר את חוק שירותי התעופה מקרוב. עובדה זו הגיעה לידינו והחלטנו שלא להישאר אדישים לנוכחותה. לכן, הוצאנו

קרא עוד »
פשעי מחשב וסייבר
מה עושה יחידת הסייבר במשטרה?

בעידן שבו הטכנולוגיה הפכה לחלק בלתי נפרד מחיי היומיום שלנו, עלייתם של פשעי מחשבים וסייבר הפכה לדאגה דחופה. כדי להתמודד עם האיום חסר התקדים הזה,

קרא עוד »
עוד מקרקעין
חשיבותו של ביטוח בעלות במקרקעין

ביטוח רכוש ממלא תפקיד מכריע בתחום הנדל"ן, ומספק לבעלי בתים ולמשקיעים שכבה הכרחית של הגנה וביטחון. כאשר נכסים מחליפים ידיים, הסיכונים והסיבוכים הפוטנציאליים סביב בעלות

קרא עוד »