חיפוש

במה שונים מנדפים רגילים ממנדפים למעבדות?

מנדפים הם מכשירים חשובים שרואים שימוש בסביבות שונות לחלוטין: גם במטבח וגם במעבדה מחקרית. מדובר בשני מכשירים מאוד דומים בעלי עיקרון פעולה שהוא חופף למדי.

אך יחד עם זאת, חשוב לציין שיש הבדלים בין שני הסוגים. המנדף שניתן למצוא במטבחים הוא מנדף רגיל, בעוד שמנדפים שיש במעבדות הם מנדפים כימיים או ביולוגיים. המאמר הבא יספר על ההבדלים ביניהם.

 

מנדף רגיל

מנדף רגיל הוא מנדף שניתן למצוא בשימוש במטבחים רבים ברחבי העולם. מדובר במכשיר שממוקם לרוב מעל הכיריים, ותפקידו לנקות את האוויר משלל חומרים שמשתחררים לחלל החדר בזמן בישול.

שמנים, אדים, עשן ועוד שלל תוצרי לוואי מסוננים על ידי המנדף, ומשוחררים החוצה או חזרה פנימה לחדר. (בהתאם לסוג המנדף) מטרתם של המנדפים האלה היא לשפר את איכות האוויר שאנחנו נושמים במטבח.

מנדף רגיל

מנדף למעבדה

יחד עם המנדפים הרגילים למטבח קיימים גם מנדפים למעבדות מחקר. מנדפים אלו מהווים כלי חשוב ביותר לשימוש במעבדות מחקר, ובמקרים רבים לא ניתן לבצע מחקר כראוי בלעדיהם.

הם מאפשרים לעבוד עם חומרים מסוכנים, בין הם כימיים או ביולוגיים, מבלי שתישקף סכנה לחוקר שעובד איתם. מוסדות אקדמיים רבים, כמו גם חברות פרטיות, מחזיקות במעבדות שלהן מנדפים משלל סוגים כדי לאפשר עבודה מסוג זה.

הדמיון

שני סוגי המנדפים עובדים על עקרונות מאוד דומים אחד לשני. בשני המקרים האוויר בסביבת העבודה נשאב באמצעות משאבה ועובר סינון.

במקרה של שניהם גם ניתן למצוא שני סוגי מערכות אוורור: מערכת ששואבת את האוויר החוצה לסביבה, ומערכת ששואבת את האוויר בצורה מעגלית ולאחר סינון מחזירה אותו לחלל העבודה. ניתן למצוא את שני סוגי המערכות גם במטבח וגם במעבדה.

 

השוני

השוני העיקרי והמשמעותי ביותר בין מנדף רגיל למנדף מעבדה הוא סוג החומרים איתם עובדים. בעוד שבמנדף רגיל החומרים שמשוחררים לאוויר הם לא מזיקים במיוחד באופן מידי, במנדף מעבדה לא כך המצב. במנדף מעבדה נעשה שימוש בחומרים רעילים ומסוכנים שעלולים לגרום נזק משמעותי לחוקר שעושה בהם שימוש. 

על כן, בעוד שתפקידו העיקרי של המנדף הרגיל הוא לשפר את איכות האוויר, מנדף המעבדה קיים על מנת להגן על החוקר מפני החומרים הרעילים שעובדים איתם.

עבודה עם חומרים מסוכנים ללא מנדף מעבדה תקין עלול לגרום לנזקים גופניים רבים ולמחלות ארוכות טווח. מנדף המעבדה מרחיק את אותם חומרים מהחוקר ומגן עליו או עליה מפני הנזקים הפוטנציאליים שאותם חומרים עלולים לגרום.

 

לסיכום

אמנם מנדפים רגילים ומנדפי מעבדות נראים במבט ראשון כמו מכשירים זהים לחלוטין, (בהיבט השיטתי) סוג החומרים שנעשה שימוש בהם עבור כל מנדף הוא שונה במהותו.

בעוד שמנדף אחד משפר את נוחות ואיכות החיים, השני מונע נקים רבים ואחראי ישירות על מניעת אובדן חיי אדם.

במה שונים מנדפים רגילים ממנדפים למעבדות

רוצים לפרסם כתבה אצלינו באתר?
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.
אהבתם את הכתבה ? שתפו בקליק
באותו נושא
חִידָה
מה נחשב לתשחץ הכי קשה?

תשחצים הם צורה פופולרית של בידור וחשיבה שמליוני אנשים ברחבי העולם נהנים ממנו כבר למעלה ממאה שנה. התשחץ מורכב בדרך כלל מרשת של ריבועים לבנים

קרא עוד »
נישואים
יועץ זוגיות – מחיר

יש רשימה ארוכה של חששות שעולים לא פעם בעת חיפוש אחר יועץ זוגי. הבולטים שבהם נוגעים לקושי במציאת יועץ מקצועי ולעלות הפגישה. במדריכים הקודמים שהעלינו

קרא עוד »