חיפוש

מה זה בדיקת SPT ולמי היא חשובה?

אם אתם נמצאים בתהליכי בנייה או מתכננים בניה של פרויקט כלשהו, סביר להניח שנתקלתם במושג בדיקת SPT. אם גם אתם לא כל כך יודעים במה מדובר, אל דאגה – המדריך הזה בדיוק בשבילכם! 

 

מה זה בכלל בדיקת SPT?

בדיקת SPT (ראשי תיבות של Standard Penetration Test) נעשית ברוב המקרית כחלק מתהליך קידוחי ניסיון ובדיקות הקרקע המתבצעות לפני תחילת הבנייה. בדיקות הקרקע נועדו בכדי להבין את מידת צפיפות וקשיחות הקרקע, ועוזרות לנו לדעת כמה עומס תוכל הקרקע עליה אנו בונים להחזיק ובאילו תשתיות כדאי לנו להשתמש.

הבדיקה עצמה כוללת החדרה של צינור מדגם באמצעות מכונת קידוח אל תוך הקרקע אותה אנו מעוניינים לבדוק, וכן בעזרת מוטות מובילים לחלק התחתון ביותר של הקידוח. יחד עם צינור המדגם, מכניסים את פטיש ה- SPT המבצע פעולות דפיקה וספירה חוזרות בעומקים של 15 – 45 ס"מ. על סמך תוצאות הדפיקה והספירה של ה- SPT אנו יכולים להעריך היטב את סוג הקרקע וצפיפותה. יש לציין כי בדיקות SPT נחשבות כיום בתור הבדיקות הקרקע האמינות ביותר, כך שככל שנבצע יותר קידוחים, כך המידע שנקבל יהיה מהימן ומדויק יותר.

 

מדוע חשוב לעשות בדיקת SPT?

בכל פעם בה אנו מתכננים בניה מאפס או שיפוץ, חשוב מאוד לדעת מה הוא סוג הקרקע עליה אנו מתכננים לבנות. הערכה שגויה של הקרקע עלולה להוביל לנזקים חמורים שיעלו כסף רב במקרה הטוב, ובחיי אדם במקרה הרע.

יש לוודא שבדיקות ה- SPT נעשות על ידי גורמים מוסמכים ומקצועיים, שכן בדיקות אלו כוללות כלים כבדים במיוחד. טרם הבנייה יש להתייעץ עם יועצי קרקע מוסמכים, שהם הגורמים המוסמכים לביצוע בדיקות הקרקע השונות ולקביעת טיב הקרקע טרם תחילת הבנייה.

 

מתי צריך לעשות בדיקת SPT?

כפי שציינו, בדיקות קרקע בכלל ובדיקות SPT בפרט נעשות לפני תחילת בנייה על קרקע חדשה. כלומר, נרצה לבצע בדיקת SPT בכל פעם בה נבנה פרויקט חדש מאפס או לפני תחילת שיפוץ מאסיבי בבית. את הצורך ביצוע בדיקת SPT יוכל לקבוע אך ורק יועץ קרקע מוסמך, המסתמך בהחלטתו על שיקולי נגישות הקרקע, הבניה המתוכננת, סוג הקרקע ועומק הקידוח.

לסיכום, בדיקות הקרקע נועדו לא רק בשביל להגן עלינו ועל הפרויקט שלנו, אלא בכדי לעזור לנו להעריך יותר טוב באילו כלים ותשתיות כדאי לנו להשתמש במהלך הבניה. כך, נוכל לחסוך לעצמנו כסף, זמן ומאמץ רב ולייעל את תהליך הבניה באופן משמעותי.

רוצים לפרסם כתבה אצלינו באתר?
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.
אהבתם את הכתבה ? שתפו בקליק
באותו נושא
חִידָה
מה נחשב לתשחץ הכי קשה?

תשחצים הם צורה פופולרית של בידור וחשיבה שמליוני אנשים ברחבי העולם נהנים ממנו כבר למעלה ממאה שנה. התשחץ מורכב בדרך כלל מרשת של ריבועים לבנים

קרא עוד »
נישואים
יועץ זוגיות – מחיר

יש רשימה ארוכה של חששות שעולים לא פעם בעת חיפוש אחר יועץ זוגי. הבולטים שבהם נוגעים לקושי במציאת יועץ מקצועי ולעלות הפגישה. במדריכים הקודמים שהעלינו

קרא עוד »